Er det egentlig bra for miljøet å handle på nett?

Netthandel har blitt en del av hverdagen for de aller fleste, og resultatet er ikke minst synlig i form av en bølge av konkurser i den tradisjonelle detaljhandelen. Samtidig er det også mange tjenester som har blitt helt eller delvis digitale.

 

Noen produkter og tjenester er selvfølgelig bare tilgjengelige på nett. Det er for eksempel umulig å spille på landbaserte kasinoer i Norge, så da må du helt enkelt spille på nett. Da sparer du også miljøet for unødvendige reiser til utlandet, og kan lære mye nytt fra din egen stue. Storspiller deler sin kunnskap og forklarer alle ulike typer spill. Det trenger ikke å ta lang tid å lære seg noe nytt.

 

Utfordringer med logistikk ved netthandel

Det er lett å tenke at all netthandel er positiv for miljøet, det sparer tross alt planeten for en biltur til butikken? Bildet er dessverre ikke så enkelt, det er viktig å huske på at fysiske produkter som omsettes på nett, fortsatt må leveres i den virkelige verden. Hvis det betyr at en budbil må kjøre noen ekstra kilometer for å levere pakken hjem til deg, så hadde det kanskje vært like greit hvis du hadde gått til butikken. I tillegg kommer selvfølgelig også hele den globale logistikkprosessen, spesielt i forbindelse med handel fra utenlandske nettbutikker. En endring som garantert vil påvirke netthandelen, er nye regler og grenser for toll og MVA ved handel fra utlandet.

 

En annen viktig faktor i forbindelse med netthandel og logistikk, er returer. Sammenlignet med fysiske butikker, er det en ekstremt stor andel av kjøpene på nett som blir sendt i retur. Dette gjelder spesielt klær og sko, der handelsplassene også ofte har markedsført seg med fri frakt og retur.

 

Noen tjenester som definitivt er grønnere på nett

Det er ingen tvil om at flyreiser bidrar til utslipp av CO2 og global oppvarming, og begrepet «flyskam» bredte virkelig om seg i 2019. Utslipp i forbindelse med flyreiser, og annen transport av varer og mennesker, er også en viktig faktor hva gjelder salg av tjenester og opplevelser på nett.

 

For noen opplevelser er forskjellen ikke spesielt stor, det har ikke mye å si om du bestiller en flyreise på nett eller i en fysisk reisebyrå – selve flyreisen vil jo uansett bli gjennomført. Det samme gjelder for andre tjenester der selve bestillingsprosessen er digitalisert, men der tjenesten fortsatt leveres i fysisk form.

 

Der vi virkelig kan se en positivt miljøeffekt, er der selve leveringen av tjenesten også digitaliseres:

 

  • For noen har strømming erstattet kino, og ikke minst gammeldags videoleie. Dette sparer miljøet for mange unødvendige reiser med bil.
  • Nettkasinoer har i dag en svært stor del av markedet for pengespill, og sammenlignet med en flyreise til Las Vegas eller Macau er effekten på miljøet svært begrenset.
  • Innenfor andre tjenester der det er mulig å kommunisere med video og tale, vil løsninger på nett kunne føre til besparelser både for miljøet og forbrukeren. Et eksempel er helsetjenester på nett, enkle henvendelser kan håndteres via en app der legen stiller diagnose via video. Kombinert med elektronisk håndtering av resept, betyr det at behovet for reise med bil kanskje blir helt borte.

 

Samlet finnes det ingen vei tilbake, fremtiden er digital, men det er viktig at vi som forbrukere har et forhold til miljøpåvirkningen som følger med netthandelen vår.